تبلیغات
هر آنچه از مدیریت میخواهید - جایگاه تحقیق و توسعه در سازمان
هر آنچه از مدیریت میخواهید
مدیریت یعنی كاركردن از طریق دیگران با هنر انجام دادن كارها از طریق آنان

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جایگاه تحقیق و توسعه در سازمان

جایگاه تحقیق و توسعه در سازمان

مقدمه
رقابتی شدن بازار پول و سرمایه، تثبیت موقعیت و كسب سهم عمده بازار را برای كلیه بانك‌ها و مؤسسات مالی دشوار نموده است. در چنین شرایطی، با توجه به رشد سریع تكنولوژی و تشابه خدمات بانكی، نقش بانك‌ها از واسطه انتقال وجوه فراتر رفته و مشتریان از این نهاد قدرتمند اقتصادی توقع مشاوره مالی و ارائه خدمات نوین و سرویس‌های متنوع بانكی را دارند. توسعه شعب توسط رقبایی كه بطور جدی خواهان سهم بیشتری از بازار هستند، تحولات سیاسی- اقتصادی حاكم بر نظام بانكی و حضور رقبای خارجی نیز از دیگر چالش‌هایی‌اند كه بانك‌های كشور و از جمله بانك پارسیان با آنها مواجه می‌باشند.لذا ادامه توسعه روند رشد بانك‌ها منوط به شناسایی و مدیریت چنین چالش‌هایی می‌باشد كه از محورهای مورد بررسی مدیریت تحقیق و توسعه بازار است. همچنین شناسایی شرایط موجود، چالش‌ها و دغدغه‌های بانك و انتخاب و بكارگیری ابزارهای مناسب در ارائه راهكارهایی برای تثبیت موقعیت و گرفتن سهم عمده بازار، از اهم وظایف این واحد می‌باشد.

لزوم واحدهای تحقیق و توسعه
یكی از مهمترین چالشهایی كه مدیریت در دهه آینده و در ابتدای قرن بیست و یكم با آن مواجه است، توسعه و گسترش كارگران فكری در بنگاههای اقتصادی است. درحقیقت كارگران یدی جای خود را به كارگران فكری داده و بنگاههای اقتصادی ماهیتی علمی پیدا می كنند. این چالش بدلیل تغییرات مستمر شرایط بازار و لزوم انعطاف پذیری سازمانها در مقابل این تغییرات می باشد.
امروزه دیگر انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه نه تنها هزینه محسوب نمی شود، بلكه نوعی سرمایه گذاری اساسی تلقی می گردد. بطوری كه میزان این سرمایه گذاری در سطح بنگاه و سطوح ملی كشورها روز بروز در حال افزایش است تا جائی كه میزان سرمایه گذاری در این بخش، شاخصی برای توسعه یافتگی بنگاهها و كشورهای جهان بشمار می آید.
امروز سیستم تحقیق و توسعه در قلب فعالیتهای علمی جا دارد. به طوریكه كشورهای صنعتی سهم قابل توجهی از درآمد و نیروی كار خود را از طریق موسسات غیر انتفاعی، واحدهای تولیدی و تجاری ، به فعالیتهای رسمی تحقیقات كاربردی و توسعه فن آوری اختصاص می دهند. به گونه ای كه سهم زیادی از مواد، محصولات، فرآیندها و سیستم های جدید و پیشرفته نتیجه فعالیتهای تحقیق و توسعه بوده و این فرآورده ها، منبع نهایی پیشرفت اقتصادی به شمار می آیند.
در ادبیات مربوط به تحقیق و توسعه، معانی مختلفی برای آن آورده شده است. درجایی تحقیق توسعه را معادل با توسعه درونزای تكنولوژی و در جای دیگر آن را معادل با نوآوری تكنولوژی معنا كرده اند. اما تعریف جامع تر تحقیق توسعه به قرار زیر است: مجموعه فعالیت های بدیع، خلاق، نوآورانه ، نظام یافته و برنامه ریزی شده ای كه به طور كلی با هدف گسترش مرزهای شناخت علمی و گنجینه دانش انسان و به طور خلاصه در جهت نوآوری و ایجاد فراورده ها، فرایندها، وسایل، ابزارها، نظام ها، خدمات و روش های جدید (بهبود یا بهسازی شده ) صورت پذیرد. فعالیت های تحقیق و توسعه را به سه گروه پایه ای، كاربردی وتوسعه ای تقسیم می كنند.

تجربه بانک آمریکا
رهبران آمریکا معتقدند که« وقتی که ما از سرمایه گذاری در بخش تحقیقات کوتاهی کنیم از سرمایه گذاری برای آینده کوتاهی کرده ایم». لذا هدفی که دولت آمریکا تعیین کرده است اختصاص دادن سه درصد کامل از تولید ناخالص داخلی آمریکا به امر تحقیق و توسعه است.
در این زمینه تلاشهای بانك آمریكا كه كوشیده است به یك سلسله تجربیات رسمی در خلق ایده های نوین خدماتی در عرصه بانكداری خرد دست یابد جالب توجه است. این بانك تعدادی شعبه آزمایشگاهی دایر كرده است كه در آنها مشتریان واقعی تحت نظارت یك گروه پژوهشی خدمات ارایه شده را تجربه می كنند. سپس نتایج با دقت سنجیده و با دیگر شعب مقایسه می شود تا امكان نوآوری و بهبود را مشخص كنند. این تلاش در فرایند شكست و موفقیت های متوالی به خوبی نشان می دهد كه یك عملیات تحقیق و توسعه حقیقی چطور در متن كسب و كار خدماتی جلوه خواهد كرد .
این بانك پس از یك دوره ادغام های شتابنده در آمریكا به یك بانك بزرگ تبدیل شد كه 4500 مركز بانكی در 21 ایالت داشت كه در خدمت 27 میلیون خانوار و 2 میلیون كسب و كار بود. اما با آغاز قرن 21 و كاهش فرصت تملك باید به دنبال راههای دیگری برای رشد می بود تا به تعداد بیشتری مشتری خدمات متنوع تری بدهد . ارایه خدمات مشابه رقبا نسخه ای بود كه برای دوران ركود پیچیده شده بود كه دیگر كارساز نبود از سوی دیگر بانك برای نوآوری فاقد هر گونه زیر ساخت رسمی برای تدوین خدمات تازه بود. مدیران شركت دریافتند كه ایجاد خلاقیت مستلزم انقلابی در تفكر و عمل است. پس با تفكری جدید دست به كار شدند.
آنچه این انقلاب را ممكن می ساخت تدوین یك تیم نوآوری و توسعه بود. اقدامی بی سابقه در رسته محافظه كارانه بانكداری. بازار نوآوری باید به اندازه لازم فراگیر می بود تا حوزه وسیعی از تجربیات را شامل شود و به اندازه كافی كوچك می بود تا به كسب و كار لطمه نزند. از سوی دیگر تركیب برنامه نوآورانه با برنامه های عملیاتی عادی مرحله حساسی بود زیرا تجربه و آزمایشی اینچنینی احتمال اختلال در امور بانكی را افزایش می داد. اما تنها با آزمایش در شرایط واقعی سازمانی، عملیاتی و اقتصادی می توانستند به دستاوردهای جدید برسند.
آنها متوجه شدند انجام تعداد زیادی آزمون متنوع در چهارچوب سنتی عملكرد شعب بانك بسیار دشوار است. آزمایش ها مستلزم تغییرات مداوم در عملكردها و فرآیندها بوده و كاركنان و امكانات فیزیكی موجود آماده چنین تحولاتی نبودند. لذا تصمیم گرفتند بیست شعبه تحت آزمایش را به 3 مدل مختلف تقسیم كنند. 5 شعبه به صورت مراكز "خدمات سریع" تجدید ساختار یافتند( شعبی كه دارای ساختمانها و تجهیزات مدرن بودند تا مشتری با سرعت خدمات خود را دریافت كند). 5 شعبه دیگر به مراكز "مالی "تبدیل شدند كه با محیطی آرامش بخش و امكانات وسیع به شكلی طراحی شدند تا مشتریان بتوانند به كاركنان كارآزموده و تكنولوژی پیشرفته برای انجام خدمات پیشرفته دسترسی داشته باشند. 10 شعبه دیگر به شكل مراكز "سنتی" شبیه محیط آشنای شعب قبلی درآمدند كه خدمات بانكی عادی را ارایه می كردند هرچند این بار تحت فرایندهای كاری تازه و با كمك تكنولوژی نوین كار می كردند.

در مركز مالی ارباب رجوع در بدو ورود مورد استقبال یك میزبان قرار می گرفت. این ایده از" وال مارت" اقتباس شده بود. تعدادی باجه هم وجود داشت كه بطور مستقل كاركنان مستقر در آن آماده رسیدگی به درخواست های مشتری بودند. یك میز سرمایه گذاری بصورت سلف سرویس وجود داشت كه مشتری می توانست امور بانكی و سرمایه گذاری خودش را انجام دهد . فضایی برای مطالعه مجلات و نوشیدن قهوه وجود داشت كه مشتری می توانست مقالات مالی و سرمایه گذاری را مطالعه كند. حتی فضایی برای تماشای تلویزیون و خبرهای بورسی هم تعبیه شده بود. تمام این امور فوق دقیقاً مورد نظارت و سنجش قرار می گرفت.
برای گزینش و انجام آزمایش ها یك فرآیند تفصیلی 5 مرحله ای وجود داشت. مرحله اول ایجاد ایده آزمون های ممكن و سپس ارزیابی و اولویت بندی آنها بود. معیار اولویت بندی اثرات مورد انتظار آن روی مشتری بود. اما مناسبت آن با استراتژی بانك و بودجه نیز مد نظر بود. پس از بررسی مرحله فوق باید شیوه انجام آزمایش واقعی طرح ریزی می شد . اما قبل از آن مراحل انجام آزمون تمرین می شد تا هرگونه مسئله ای را پیش از رویارویی با مشتری واقعی رفع كنند .
پژوهشگران مطالب فراوانی درباره شیوه طراحی آزمون ها برای پیشینه سازی یادگیری آموختند. آزمون كنندگان بانك تمركز را بر افزایش قابلیت اطمینان نتایج آزمون ها و دقت سنجها نهادند. سنجه ها مهمترین جنبه آزمون و تحقیق قلمداد می شد. اما متغیرهای اختلال كه وارد شدند نتایج را دگرگون ساختند. بدین منظور گروه نوآوری برای بررسی متغییرهای اختلال از 2 تكنیك استفاده كرد . یكی تكرار تجارب و دیگری كنترل آزمونها .
‌كاركنان وقتی بیشترین آموزش را كسب می كنند كه فوراً بازخورد عملكرد خود را دریافت كنند. البته كسب بازخورد گمراه كننده بسیار نامطلوبتر از نبود بازخود است. ایجاد تعادلی ظریف میان سرعت و قابلیت بازخورد برای ثمربخشی آزمون ها بسیار حیاتی است. تیم نوآوری مشخص كرد هر تجربه باید مدتی ادامه یابد و سپس با بررسی نتایج اقدام به تنظیم و تنسیق آن گرفت.
برای مشخص كردن موفق بودن یك طرح به تحلیلی سرراست و دو قسمتی نیاز بود. اول اینكه آیا آزمایش منجر به افزایش بهروری و رضایت و … شده است یا نه . دوم اینكه تحلیل می شد كه آیا منافع بر هزینه های عملیاتی می چربد یا نه؟
از میان 40 طرح، 36 طرح موفقیت آمیز بودكه 20 مورد قابل گسترش در سطح شعب برآورد شد. تفكر خلاقی كه در متن بانك پدید آمد باعث شد نه تنها چندین شیوه نوآورانه ارایه خدمت شكل گیرد بلكه منجر به تاسیس 3 مدل فیزیكی جدید شعب بانكی نیز شد. از طرفی تجربه بسیار مناسبی برای پژوهشگران بود تا به انجام آزمایش در محیط های خدماتی اقدام كنند. این آزمایش ها باعث شد افراد درك خود را از سازوكارهای منحصر به فرد نوآوری خدماتی ژرف تر كنند.

نتیجه گیری
تغییرات گسترده و متنوع صنعت بانکداری کشور طی سالیان اخیر، نیازهای جدیدی را بوجود آورده است. لذا سیستم بانکی کشور برای پاسخگویی به این نیازها بایستی به تحقیق و توسعه و به کارگیری ابزارهای علمی در زمینه های مختلف روی آورد.
برای تحقق این امر، سرمایه گذاری بر روی نسل جوان تحصیلکرده بعنوان یکی از ارکان توانمند و علمی می تواند منشأ اثر برای پیشبرد اهداف پژوهشی بانک محسوب گردد. در نتیجه حضور جوانان تحصیلکرده در واحد تحقیق و توسعه هر سازمانی مایه مباهات مدیران هوشمند آن بوده و سیاست استراتژیك« توسعه بخشیدن به فرصت‌ها» می تواند مقدمه خوبی برای سرمایه‌گذاری در نسل آینده سازمان باشد.

What is distraction osteogenesis?
1396/06/23 23:54
Hey would you mind sharing which blog platform you're
using? I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having a difficult time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design seems different
then most blogs and I'm looking for something
unique. P.S Apologies for being off-topic but
I had to ask!
foot pain
1396/06/13 12:32
I think the admin of this web page is actually
working hard in favor of his web site, as here every material is quality based material.
BHW
1396/01/25 18:26
Good information. Lucky me I ran across your site by
chance (stumbleupon). I've bookmarked it for later!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

دریافت کد تاریخ شمسی

درباره وبلاگ

در كارهای كارمند بنگر و چون آنان را آزمایش كردی به كار گیر، نه از راه بخشش و خودكامگی؛ بطور دلخواه اینان را از میان اهل تجربه تعیین نما، زیرا آنها در سنجش عواقب كارها بیناترند.

حضرت علی (ع)
مدیر وبلاگ : ابراهیم براتی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

دریافت کد جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان

// setTimeout(function () { // GetMihanBlogShowAds(); // }, 1000);